Guiden til en sund og god pensionisttilværelse

At blive ældre er ikke altid let. Der er nogle psykiske ting, der spiller ind i forhold til at gå ind i den 3. alder, og der vil typisk også tilstøde nogle fysiske problematikker undervejs. Dog skal man huske på at det at blive ældre er en proces, som ikke sker fra den ene dag til den anden. Dertil kommer, at man i virkeligheden ikke er ældre, end man føler sig, og der er meget, du kan gøre for at blive ved med at føle dig ung indeni og til dels også udenpå. Læs mere nedenfor og bliv klogere på hvordan du bliver en sund og glad senior.

Dyrk motion i det omfang du kan

Motion er sundt for både krop og sind. Selvom du bliver ældre, bliver motion ikke mindre vigtigt – tværtimod. Det er vigtigt at holde liv i muskler og lemmer og at træne regelmæssigt, vil holde en lang række sygdomme for døren, heriblandt hjertekar sygdomme, blodtryk m.m. Som ældre er det fortsat vigtigt at få pulsen op og styrke sin kondition. Det er ikke meningen, at du skal ud og løbe lange ture eller løfte vægte i motionscentret. Du kan nøjes med at træne, i det omfang du kan klare det, fx gå ture, dyrke gymnastik hjemme, træne på motionscykel eller lignende.

Fokus på den mad du indtager

Som ældre er det fortsat vigtigt at spise sundt. Det er ikke meningen, at du skal være på bestemt diæt eller decideret slankekur. Du skal blot tænke over hvilke fødevarer, der er gode for helbredet, og giver energi. Spis fx rigeligt med frugt og grøntsager og hold igen med mættet fedt. Dertil kommer, at det i det hele taget er sundt og godt for dig at spise varieret og få rigeligt med protein, for at passe på dine muskler.

Anvend de nødvendige hjælpemidler

For at øge din bevægelsesfrihed skal du have de hjælpemidler, der er nødvendige, for at du kan komme omkring samt gøre og opleve de ting, du gerne vil, når du vil. Det kan fx være en stok, en rollator, et høreapparat, en gribetang m.m. Du kan læse mere om hjælpemidler her. Hjælpemidler er med til at øge livskvaliteten, fordi det gør dig i stand til at gøre ting, du måske ikke ellers ville kunne have gjort. Ofte er det kun ganske få justeringer, der skal til for at føle sig yngre og klar til at møde verden med fornyet energi og interesse.

Hold de kognitive evner kørende

Foruden dit fysiske virke som senior er det mindst lige så vigtigt at fokusere på det kognitive, for ikke at falde af på den. Det er væsentligt at træne og vedligeholde samt udfordre de små grå for at undgå demens m.m. Dette kan fx gøres ved at løse kryds og tværs, sudoku eller lignende. Dertil kommer at du skal huske at tale med både familie og venner for at vedligeholde din sociale intelligens og bevare evnen til at tale med andre og undgå isolation og ensomhed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *