Få overblik over dine data med en pivottabel

Det er langt fra alle, som er særlig vilde med at arbejde med mange data. Det kan f.eks. være at man ikke gør det særlig ofte, og man derfor aldrig rigtig er kommet ind i rytmen. Det er jo heller ikke alle, som lige har brug for at skulle bearbejde en masse data ofte. Men en gang imellem kan man komme ud for, at man får stukket et regneark i hånden og bliver bedt om at få styr på de data, der fremgår i regnearket. Det kan måske godt virke som noget nær en umulig opgave, hvis man ikke er trænet i det. Men det er der heldigvis råd for. Der er nemlig nogle tricks, som måske kan hjælpe. Hvis man arbejder med data i Excel, så er det en god ide at få overblik over dine data med en pivottabel. Hvis man først finder ud af bruge en pivottabel, så gør det ikke noget, hvis man ikke lige er en ørn til alt det med data fordi en pivottabel vil sørge for at levere dataene på en måde hvor alle kan være med.

En pivottabel hjælper med at skabe overblik over dine data

Hvis man prøver at lave en pivottabel, så vil man hurtigt se, at de data, som før virkede så uoverskuelige, lige pludselig bliver fremvist på en fantastisk enkel og overskuelig måde. Man kan dermed lynhurtigt få skabt sig et overblik over dine data med en pivottabel. Det er også ret nemt at oprette tabellen, og det kræver kun ganske få klik inde i Excel før den er blevet oprettet. Man skal blot gå op under fanen Indsæt, dernæst skal man vælge Tabeller, og så er det så at man skal trykke på Pivottabel og så er ens kvaler et overstået kapitel. Der er derfor ingen grund til at skulle rode rundt med dataene manuelt, da det vil tage meget længere tid og samtidig også kræve meget mere af dig selv. Det er meget mere enkelt blot at oprette en pivottabel i Excel.

Det er smart at kunne lave en pivottabel

Pivottabeller er vel nok den smarteste og stærkeste funktion i Excel. Det er således den hurtigste og mest dynamiske måde at få skabt overblik over en kæmpe portion af data. Det skal dermed være slut med at rive sig i håret over bare frustration over at man ikke kan finde hoved og hale i ens data. Hvis man først mestrer pivottabellen, så vil man aldrig mere skulle frygte for det. Og der er jo faktisk ikke så meget at mestrer, da det som beskrevet ovenover er rigtig nemt at få oprettet en. Det kræver kun ganske få klik inde i Excel, og så er pivottabellen blevet oprettet. Og det betyder som bekendt, at man har dermed fået dataene serveret på et dejligt overskueligt fad. Det er dermed den absolut bedste måde at få overblik over dine data. Har du et stor datasæt, og gerne vil supplere din pivottabellen med grafer, og er usikker på, hvordan du skal gøre dette, er der altid gode råd at hente hos en fagkyndig konsulent på www.excelkonsulent.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.