Sådan sover du bedre om natten

En god søvn er ikke bare vigtig, det er altafgørende for at trives og have energi til hverdagens prøvelser og strabadser. En god søvn er heller ikke bare vigtig for at klare den nye dag, den er også virkelig vigtig for dit helbred på lang sigt. Og har du en aktiv livsstil med masser af motion og styrketræning, så betyder mangel på søvn også, at du ikke får det mest optimale ud af din træning. Musklerne får nemlig ikke lov til at restituere som de bør, hvis din søvn ikke er god.

Men selvom en god søvn er så vigtig på så mange områder, så kender rigtig mange til at sove dårligt. Derfor finder du her 3 gode tips til at få en bedre søvn, så du kan være frisk og energisk både i morgen og om 10 år.

Gå ikke sulten i seng

Mange tror fejlagtigt, at det er absolut forbudt at spise i flere timer, inden sengen kalder. Men har du en aktiv livsstil, er det specielt vigtigt, at din krop har noget at arbejde med, når du sover. Det er vigtigt fordi din krop ”er vågen” og arbejder aktivt mens du sover, og hvis du ikke har energi i kroppen til natten, så har kroppen ikke de bedste forudsætningen for at arbejde som den skal i løbet af natten. Spiser du aftensmad mange timer før du går i seng, kan det derfor være en god ide at supplere med en sund aftensnack inden du går til ro. Det kan f.eks. være en skål med skyr, toppet med bær og nødder, eller en god proteinshake. Vælger du en proteinshake som aftensnack, så er kasein-protein det bedste til formålet. Det bliver nemlig optaget langsomt, og sikrer derfor energi og næring til din krop i løbet af hele natten.

Og husk nu, at sukker- og koffeinholdige snacks kun giver dig en dårligere søvn, så hold dig fra dem. Savner du alligevel en lækker snack, som ikke skal drikkes, så kan en proteinbar være et oplagt alternativ.

Skab en god søvnrutine

Først og fremmest er det vigtigt for den gode søvn, at du holder dig fra både computer, iPad og mobil to timer inden du skal sove. Lyset fra disse produkter kan påvirke din søvn dårligt, da de hæmmer produktionen af søvnhormonet. Prøv i stedet at læse et blad eller en go bog før sengetid.

Derefter er det afgørende for en god søvn, at du skaber dig en god søvnrutine. Derved menes, at du, for så vidt det er muligt, går i seng på samme tid hver dag, og står op på samme tid hver dag. Den gode rutine hjælper med en god og stabil nattesøvn, og går du endda i seng før kl. 22 hver aften, så får du den mest optimale søvn.

Når du skal skabe din søvnrutine, er det selvfølgelig vigtigt at vide, hvor meget søvn du lige præcis har brug for. De fleste mennesker har behov for mellem 7 og 9 timers søvn hver nat, men for at finde ud af, hvad dit individuelle søvnbehov er, så er du nødt til at lave en lille test med dig selv. Næste gang du har ca. en uge fri, så skal du gå i seng hver aften så snart du er træt, og først stå op når din krop vågner af sig selv. De første par dage vil du sikkert opleve, at du sover noget mere end de ca. 8 timer, men efter nogle dage med denne rutine, vil kroppen automatisk kun sove præcis det antal timer, som passer til dit behov. Til sidst ved du altså hvor mange timer du skal indregne i din søvnrutine for at få en god nats søvn.

 

Motion og træning er godt for søvnen

Sidst men ikke mindst er det selvfølgelig vigtigt at nævne, at motion og træning på daglig basis kan forbedre din søvn markant. Du kender sikkert følelsen af, at kroppen har lettere ved at falde til ro, når dagen har budt på minimum 30 minutters motion og træning. Søvnen bliver også tit dybere, når du har haft pulsen oppe i løbet af dagen. Og det er den dybe søvn, der er afgørende for, hvor udhvilet du føler dig dagen efter.

Du skal alligevel huske, at træning lige inden sengetid ikke er en god ide, da det kan gøre det sværere at falde i søvn. Dette gælder alle motionsformer, lige pånær sex – så venter trangen til en omgang sved på panden inden sengetid, så er lagengymnastik at anbefale!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.